Ve středu 13. 3. 2024 schválil Evropský parlament novou emisní normu Euro 7, přičemž emisní limity ve finální verzi nařízení nejsou pro osobní ani nákladní auta tak přísné oproti předcházejícím návrhům. Podařilo se také dojednat delší časový rámec k zavedení normy, což uvítají automobilky, které tak budou mít více času k přípravě na nová pravidla.
Cílem nové emisní normy je přechod EU k emisně čisté mobilitě a zlepšení kvality ovzduší. Norma zároveň nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí mikročástic vznikajících při obrušování pneumatik nebo brzd a současně opatření na životnost baterií, tedy parametr nabírající na důležitosti v souvislosti s větším rozšířením elektroaut. Dá se říci, že tedy nejde jen o opatření ke snížení vlivu na změny klimatu, ale i ochranu lidí žijících v okolí silnic před zdrojem karcinogenů.
A co se týká nás autodopravců? Mírné zpřísnění dřívější EURO VI pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla je zejména u dusíkatých emisí, nicméně pro výrobce nákladních aut se jedná stále technologicky dosažitelné parametry. Zavedené různé úrovně limitů emisí pevných částic vznikajících obrušováním pneu či brzd dle typu vozidla jsou již zmíněnou novinkou. Jen čas ukáže, kam tyto další regulace ve skutečnosti povedou a co nás čeká v nějaké z příštích verzí normy…
#bosped #joloda #euro7